حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

آخرین اخبار کنعانی از برجام و مذاکره با عربستان| به مسیر مذاکره پایبندیم| پیام‌های مثبتی از آذربایجان دریافت کردیم+ فیلم

  • کد خبر: ۱۳۵۸۴۵
  • ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
آخرین اخبار کنعانی از برجام و مذاکره با عربستان| به مسیر مذاکره پایبندیم| پیام‌های مثبتی از آذربایجان دریافت کردیم+ فیلم
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران پایبند به مسیر مذاکره است، گفت: ایران در مقابل تعامل سازنده، تعامل سازنده و در ارتباط با هرگونه اقدام احتمالی غیرسازنده واکنش قاطع، جدی و موثر خواهد داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست‌خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، با اشاره به درخواست نشست شورای حقوق بشر توسط آلمان درباره ایران اظهار داشت: سیاسی‌کردن موضوع حقوق بشر به هیچ وجه سازنده نیست و استفاده ابزاری از حقوق بشر که موضوع قابل احترامی است نمی‌تواند به پیشرفت اهداف جامعه جهانی از نظر حقوق بشر کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هرگونه تلاش از سوی کشور‌های مختلف از جمله آلمان برای درخواست نشست شورای حقوق بشر اقدامی سیاسی است، افزود: کشور‌هایی پیشگام استفاده ابزاری از حقوق بشر هستند که سوابق تیره و تاری در زمینه حقوق بشر دارند.

کنعانی در ادامه با اشاره به قطعنامه ضدایرانی شورای حکام گفت: آمریکا و سه کشور اروپایی قطعنامه را با فشار سیاسی به شورای حکام تحمیل کردند. جزئیات اقدام متقابل ایران در برابر قطعنامه بعدا اطلاع رسانی خواهد شد. صدور قطعنامه در حالی صورت گرفت که ایران شفاف‌ترین برنامه‌های هسته‌ای را داراست و بیشترین بازرسی‌های آژانس را داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه اقدام آمریکا و سه کشور اروپایی نشان داد می‌خواهند ارتباط فنی ایران و آژانس را دچار اختلال کنند، ادامه داد: همکاری با آژانس اتمی مبتنی بر حقوق و تکالیف است. ایران به تعهدات خود پایبند است، ولی حقوق ایران باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: مایل به پیش‌بینی در ارتباط با گام‌های احتمالی بعدی این دسته از کشور‌ها نیستم. ایران همان‌طور که قبلا اعلام کرده که در مقابل تعامل سازنده، تعامل سازنده خواهد داشت و در ارتباط با هرگونه اقدام احتمالی غیرسازنده واکنش قاطع، جدی و موثر خواهد داشت.

کنعانی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران پایبند به مسیر مذاکره است و میز مذاکره را ترک نکرده و تا الان مسئولانه عمل کرده است، تصریح کرد: در راستای سفر هیات ایرانی به وین و توافقات خوب صورت گرفت و سفر هیات آژانس اتمی به ایران جزو برنامه‌ها بود که با توجه به تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس، برنامه ریزی جدید صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی درباره اقدامات ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام اطلاع‌رسانی می‌کند. اگر ایران در قبال آژانس تکالیفی دارد، حتما حقوقی هم دارد. همچنین اقدامات ایران در نطنز و فردو در واکنش به قطعنامه آژانس و با حضور بازرسان صورت گرفت.

کنعانی با اشاره به دروغ‌پراکنی و اقدامات مخرب رسانه‌های خارجی علیه تحولات داخلی کشورمان بیان داشت: اقدامات سیاسی و دیپلماتیک برای مقابله با رسانه‌های لندن‌نشین صورت گرفته است. این رسانه‌ها همانند یک اتاق عملیات برای ایجاد آشوب علیه جمهوری اسلامی عمل می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره ادامه حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: متاسفانه یکی از دلایل اصلی استمرار حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی علیه سوریه عدم واکنش جدی و بازدارنده مجامع بین‌المللی است. هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه سوریه و نقض تمامیت این کشور نقض مقررات بین‌المللی است و از نظر ما محکوم است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تنش‌های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان نیز اظهار داشت: اصل ما در مناسبات دوجانبه با همسایگان و به طور مشخص با جمهوری آذربایجان، احترام متقابل و توسعه مناسبات و همکاری‌های دو جانبه است.

وی افزود: طی یکسال گذشته روابط ما سیر صعودی داشته و به‌سمت تقویت مناسبات و همکاری‌های دو جانبه در حرکت بوده و در عین حال موضوعاتی حادث می‌شود که متاسفانه در  خلاف روند اراده سیاسی مشترک برای توسعه مناسبات است. ایران مبنای رفتار و عملکردش این است که تلاش کند که تمرکز کند بر موضوعات و منافع مشترک.

کنعانی خطاب به باکو گفت: در خصوص موضوعات اختلافی و سو تفاهم‌ها از پشت تریبون‌ها صحبت نکنیم و اینکه رسانه‌ها را فرصتی قرار دهیم برای دوستی. توجه مقامات دولت آذربایجان را جلب کردیم به ضرورت تمرکز بر موضوعات مشترک و اینکه در قالب گفتگو‌های دو جانبه از سو تفاهمات پیشگیری کنیم و زمینه را برای تقویت همکاری دو جانبه فراهم کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: در این مسیر اخیراً پیام‌های مثبتی را در قالب گفتگو‌های دو جانبه انجام شده با مقامات آذربایجان دریافت کردیم و امیدواریم متناسب با همین ادبیات مثبت که در قالب گفتگو‌های دو جانبه داشتیم، گام‌های لازم برداشته شود.

وی درباره اقدامات گروهک‌های تروریستی از خاک عراق بر علیه کشورمان گفت: قطعا انتظار ایران این است که از خاک عراق هیچگونه تهدیدی متوجه امنیت جمهوری اسلامی نشود و خاک عراق به عنوان نقطه تهدید علیه ایران مورد استفاده قرار نگیرد.

کنعانی افزود: این انتظار را داریم که دولت عراق و مقام‌های اقلیم کردستان عراق به مسئولیت‌های بین‌المللی خودشان عمل کنند. متأسفانه به رغم قول‌های مکرری که از مقام‌های دولت عراق و مقام‌های اقلیم کردستان عراق گرفته‌ایم، این اتفاق رخ نداده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا گفت: چیزی که برای ما مهم است این است که دولت آمریکا از روند خصمانه‌ای که نسبت به دولت و ملت ایران دارند دست بردارند.

کنعانی درباره بحث مذاکرات ایران و عربستان هم گفت: مذاکرات انجام شده با عربستان به توافقاتی منجر شد که اگر آن توافقات اجرایی شوند می‌تواند به برداشتن گام‌های بعدی منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع یمن هم گفت: حفظ آتش‌بس از موضوع مورد اشتراک ایران و عمان است. تصمیم‌گیر درباره آتش‌بس، طرف یمنی و طرف متجاوز به یمن است. ایران از هرگونه رخدادی که به تثبیت آتش‌بس و حل‌وفصل ریشه‌ای بحران کمک کند، استقبال می‌کند.

کنعانی همچنین درباره حمله به کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: درباره این حمله اطلاعاتی ندارم که اظهارنظر کنم. این رژیم به‌دلیل جنایت علیه ملت‌ها و دولت‌های منطقه، دشمنان زیادی را برای خود ایجاد کرده؛ دشمنانی که آمادگی دارند در پاسخ به آن، در هر کجا که بتوانند واکنش نشان دهند و حتما در منطقه طرف‌هایی هستند که توانایی این کار را دارند. اینکه آمریکا با استفاده از برخی بهانه‌جویی‌ها به‌دنبال تقویت نظامی‌گری در آب‌های منطقه‌ای باشد، از نظر ما مردود است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->